Misschien heb je de termen prêt-à-porter of ready-to-wear al een voorbij horen komen. In deze blog vertel ik wat dit precies betekent.
Het verschil tussen prêt-à-porter en haute couture
Prêt-à-porter en ready-to-wear betekenen precies hetzelfde. De Nederlandse vertaling hiervan zou ‘klaar om te dragen’ zijn, al klinkt dit natuurlijk nogal apart 😉. In feite is prêt-à-porter precies het tegenovergestelde van haute couture. Haute couture zijn bijvoorbeeld die bijzondere items die door modeontwerpers worden gemaakt en waar er maar ééntje van op de markt is. Ready-to-wear items worden daarentegen in veel grotere hoeveelheden geproduceerd en ook in meerdere maten. Aangezien natuurlijk het doel is om van deze ready-to-wear collectie zoveel mogelijk items te verkopen zullen deze items ook een stuk draagbaarder zijn dan veel haute couture items.
Zeker op de catwalk zie je nog eens bijzondere items voorbij komen die echt super opvallend, gaaf en uniek zijn. Dit zijn die bijzondere designs die worden gemaakt van die mooie stoffen. Het zijn bijvoorbeeld de spektakelstukken van Moschino en Gucci die echt de show kunnen stelen. Maar heel eerlijk de kans dat je deze items aan de lopende band kunt verkopen aan mensen die ook gewoon een 9-5 baan hebben, is natuurlijk niet zo heel groot. Deze items kunnen meer als kunst worden gezien, en wat voor kunst! Om ervoor te zorgen dat collecties ook daadwerkelijk goed kunnen worden verkocht zijn de prêt-à-porter items geïntroduceerd. Je ziet vaak dat de ontwerpen van de catwalk (de haute couture) wat worden vereenvoudigd, en zo worden omgetoverd tot prêt-à-porter.
Betekent dit dat alle ready-to-wear items super goed betaalbaar zijn? Uhm nee, niet altijd. Zeker grote modehuizen zoals Chanel en Dior maken regelmatig ready-to-wear collecties. Grote modehuizen hebben vaak 2 collecties per jaar: eentje voor in de zomer en lente en eentje in de voor de herfst en winter. En natuurlijk is deze kleding niet te vergelijken met een blouse uit een wat goedkopere hedendaagse kledingwinkel.
Yves Saint Laurent
Rond 1965 was Yves Saint Laurent het zat om alleen maar te werken met rijke dames. Voor deze dames maakte hij couture volledig op maat. Toch paste dit niet meer bij zijn passie, hij wilde zich juist mee richten op de jeugdige kleding en de “gewone mensen”. Daarnaast geloofde hij ook dat de toekomst van de mode met name zou bestaan uit betaalbare ready-to-wear collecties die voor meer mensen beschikbaar zouden zijn. In 1966 opende hij een boetiek in Parijs waar hij prêt-à-porterverkocht. Hij wilde dat de kleding die hij hier verkocht meer was dan enkel een goedkope versie van de haute couture. En dus creëerde hij hiervoor een volledig nieuwe collectie. Dit idee van Laurent sloeg aan. En twee later opende hij al een boetiek in New York, en niet veel later ook in Londen. In 1969 volgde er zelfs een speciale boetiek met ready-to-wear kleding voor mannen.